Alla inlägg under april 2012

Av lenie - 17 april 2012 16:09


Frostnupet hjärta

och blodet pumpar is

Hjärnan når när som helt sin kokpunkt

som en vulkan sköljandes eruptiv magma 

pulserande


Det varma kan aldrig smälta det frusna

jag är rädd att gå sönder 

att huvudet ska cirkulera mot mitten

i ett förtvivlat försök att hålla ihop mig.


jag borde binda en krans av klarröda rönnbär

och önska mig en kall vinter

jag borde andas luften 

fylla mig med snökristaller ..

andas varmt, varmt och kyla 

rök ur munnen ... 


jag borde tänka vår och värme 

sluta sträva bakåt

önska det som ligger framför


helt nära 

ligger jag i solsken 

skakande av köld


dansandes samba,rumba, tango och kärleksfull foxtrot

medan kyrkklockorna 

tankfullt och taktfullt 

viker hädan .. 

Av lenie - 17 april 2012 05:00



I mitt fågelbo

någonstans högt över takåsarna

som Karlsson på taket ..

lever jag utan vare sig kuckilimuckmedicin

eller ångmaskiner .. 

ångestmaskiner?


frysandes.. inifrån 

Blå läppar och hackande tänder 

och kylan

i ett snötäcke över den själ som borde grönska

bära skott och glömma tjälen där ute och i maggropen


Allt jag önskar är ett badkar fyllt med 

hett vatten .

kärlek 

och jag glömmer det aldrig

Det du sa innan

då när jag drunknade i vårsolens melankoli

att vi svarta, dansar egna danser i vår egen mörka takt

i vårnatten  och på samma plats igen och igen


Utan karta och kompass hamnar jag i de omöjligas gråa land

utanförskap

där jag måste äta

för att kunna smeka


Det jag borde glömma

när alla årets dagar passerar

då etsar det sig fast

hårdare och mindre kravlöst

till högre makter vill jag be

men utan tro

är bönen lönlös


Även om jag är fast besluten att slåss för människans

godhet

är jag trött

och önskar en hand som håller

mellan penna och papper som passar ihop

Då jag ställer mig 5 steg bakom


Som en altartavla utan motiv 

en psalmtavla utan siffror 


Kan jag aldrig sjung dig lov

aldrig ge dig rättvisa 


defaitism eller gungande steg i mina tunga kängor

har jag valt smultron och mjölk

och en värld fyll av frestelser ...


värm mig med din otro och låt tåget stanna

precis när pennan fattat eld ..

Ovido - Quiz & Flashcards