Direktlänk till inlägg 17 april 2012

Preaching the blues

Av lenie - 17 april 2012 05:00



I mitt fågelbo

någonstans högt över takåsarna

som Karlsson på taket ..

lever jag utan vare sig kuckilimuckmedicin

eller ångmaskiner .. 

ångestmaskiner?


frysandes.. inifrån 

Blå läppar och hackande tänder 

och kylan

i ett snötäcke över den själ som borde grönska

bära skott och glömma tjälen där ute och i maggropen


Allt jag önskar är ett badkar fyllt med 

hett vatten .

kärlek 

och jag glömmer det aldrig

Det du sa innan

då när jag drunknade i vårsolens melankoli

att vi svarta, dansar egna danser i vår egen mörka takt

i vårnatten  och på samma plats igen och igen


Utan karta och kompass hamnar jag i de omöjligas gråa land

utanförskap

där jag måste äta

för att kunna smeka


Det jag borde glömma

när alla årets dagar passerar

då etsar det sig fast

hårdare och mindre kravlöst

till högre makter vill jag be

men utan tro

är bönen lönlös


Även om jag är fast besluten att slåss för människans

godhet

är jag trött

och önskar en hand som håller

mellan penna och papper som passar ihop

Då jag ställer mig 5 steg bakom


Som en altartavla utan motiv 

en psalmtavla utan siffror 


Kan jag aldrig sjung dig lov

aldrig ge dig rättvisa 


defaitism eller gungande steg i mina tunga kängor

har jag valt smultron och mjölk

och en värld fyll av frestelser ...


värm mig med din otro och låt tåget stanna

precis när pennan fattat eld ..

 
 
Jonas Persson

Jonas Persson

21 april 2012 06:37

Även olycka kan vara vackert när det går från pennan ner på pappret.
Önskan och en icke-önskan tittar fram.
Må så gott
Jonas

http://dettornasrymd.blogspot.se

 
Ingen bild

Jonas Breitholtz

3 september 2013 03:37

Gillar den, jag kanske inte är helt omöjlig trots allt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lenie - 7 januari 2016 02:09

  Rullarndes mellan ha och att vilja mer förlorad i orden och välmeningen varma klädnad våldtog jag dig förde jag dig dit där ingen kan ta dig ifrån mig   där, där kärleken till det mänskliga  har sin början och sitt slut rullade ...

Av lenie - 17 april 2012 16:09

  Frostnupet hjärta och blodet pumpar is Hjärnan når när som helt sin kokpunkt som en vulkan sköljandes eruptiv magma  pulserande   Det varma kan aldrig smälta det frusna jag är rädd att gå sönder  att huvudet ska cirkulera mot mitt...

Av lenie - 22 mars 2012 22:19

Kan du tala till mig  med armarna viftandes  saliven rinnandes ner mot din slitna sjukhusskjorta.. Kan jag förstå vad du menar när du försöker? med cigaretten hängandes i din mungipa   och dina otydliga av droger förvillande lika ord Fr...

Av lenie - 16 mars 2012 00:33

  Avfallsförvaringens kärleksmöten viskandes vackerord fyllda med socker och marsankräm  och älskogens hetsande tjut i natten  fick oss ner till liggande  tätt och nära  svett och andning i lika delar  syre och salt ..   Ordlöst ,...

Av lenie - 24 februari 2012 11:00

  Med utsmetat läppstift karmosinrött som skär bittert mot min lila och gröna ögonskugga  på ögonlocken och den nästan blå huden..   Inga leenden men en solid tystnad som vänds utåt.. blicken stadigt riktad framåt rör mig...

Ovido - Quiz & Flashcards